* Foto 4: Chopicalqui (6354 mnm) *

Ten menší bráška Huascaranu nás totálně poblouznil. Na vlastní oči jsme ho poprvé viděli v roce 2014. Už tehdy magicky přitahoval naše zraky a my zatoužili stanout na jeho vrcholu. Jenže, tato ledová potvora se s námi moc kamarádit nechce. Tehdy nenechala na sebe ani sáhnout. Napadla velká spousta sněhu, trhliny byly zasněžené, hrozily pády lavin. Dokonce jsme se snížili k tomu, že zkusíme využít místní horské vůdce, jenže ty nás všichni poslali do háje. Do takových podmínek prý nepůjdou. Stáhli jsme tedy ocas mezi nohy a dál si nechali o Chopicalqui jen zdát.
O čtyři roky později znovu koukáme v Huarazu na Huascarán. A zase náš pohled toužebně sjíždí kousek vedle něj. Dovol nám to. Přejeme si v duchu.... Bohužel, tato nádherná ledová mrcha nám stále odolává...

Fotogalerie:

* Foto 3: Výstup na Nevado Ishinca 5530 m *

Nechceme, aby si nadmořská výška s námi pohrávala, naopak tentokrát si chceme pohrávat my s ní. První aklimatizační červené krvinky už v sobě určitě máme. U laguny Churup jsme si trochu zdřímli a nasáli do plic řídký vzduch. A základní tábor pod Ishincou má stejnou nadmořskou výšku jako místo našeho prvního noclehu v peruánských horách. Takže zabalíme řádně batoh a hory, těšte se na nás.
Už samotný trek vedoucí pod horu je krásný, rozdělíme si ho na dva dny. Fakt nikam nespěcháme a chceme si hor užít s čistou a ne bolavou hlavou. První noc strávíme na louce, které jsme nemohli odolat. Výška 3600 metrů a nad námi se týčící Huascaran 6768 m. No řekněte, to by byl hřích jít dál. Druhou noc spíme v BC (4400 m). Rovněž krásné místo. Jen na nás tentokrát z vrchu shlíží místo Huascaranu pyramida Tocllaraju 6034 m). Třetí noc už jsme ve výškovém táboře (4900 m). A opět měníme strážce. Nad hlavou máme Ranrapalcu 6162 m.
Brzo ráno vyrážíme k vrcholku Nevado Ishinca. Mrazivá noc pomalu končí a na sluníčku nám je brzy i docela teplo. Máme luxusní počasí. Jasno a bezvětří. Sestupujeme jinou cestou, než jakou jsme šli nahoru, takže vlastně uděláme přechod vrcholu. Ještě tentýž den seběhneme do základního tábora a následující den už slavíme v Huarazu.

Fotogalerie:

* Foto 2: Laguna Churup 4500 m *

Aklimatizace je před výstupy ve vysokách horách strašně důležitá. Proto jsme se rozhodli z Huarazu vydat k laguně Churup 4500 m, která se nachází pod vrcholem Nevado Churup 5495 m. Nikam jsme nespěchali, naopak. Výšku jsme chtěli nasávat jen pozvolna, tak jsme se nechali vysadit už ve vesnici Llupa a odtud šli pěšky. Závěrečný úsek k laguně vede po řetězech, ale není to nic dramatického. Kousek pod lagunou jsme zakempili a strávili tak v Peru první noc venku.

*rozhodnutí padlo*

Rozhodnutí padlo. Když jsme šli dolů z Chopicalqui, kde jsme dali dva pokusy, říkali jsme si, že třetí dáme jen v případě, že bude neprůstřelné počasí. A to je hodně podobné tomu, když jsme tam byli. Byli jsme hodně nahlodání, to zkusit znovu. Ale nakonec jsme se rozhodli, že není od věci poznat i jiné krásné hory v Peru. Razime tedy na krásný, i když hodně náročný trek Huayhuash trek.

*Jít do toho znovu nebo se na to vysrat?*

Peru 2019/Chopicalqui - dostali jsme se do 6000 m. I tak je 6000 m vzhledem k podmínkám a množství sněhu úspěch. Před námi se nikdo moc výš nedostal. Tom s Mirkem se rozhodli to otočit dolů. My se Zdeňkem jsme přemýšleli to ještě zkusit výš. Než jsme se rozhodli, totálně se změnilo počasí. Všude bílá tma, naše stopy zaváté. Dolů jsme se dostali jen díky GPS, kde jsme měli natrekovanou naši stopu nahoru. Druhý den jsme chtěli dát nový pokus. Bylo azuro, za to vichřice. Sestoupili jsme tedy dolů. A teď nevíme, co dál. Vybavení super, jídlo nám chutná, jsme docela dobře aklimatizovaní. Jen máme pech na počasí. Zatim. Pokud bude dobré počasí, máme vstoupit znovu do stejné řeky a pokusit se znovu o Chopicalqui nebo se na to vystát a jít na krásný trek kolem Yerupaji?

*Peruánské vrcholy 2019*

Holka na baterky, Horalé z Hané a vlastně celá skupina, co jsme tu, jsme úspěšně vystoupili na vrchol Ishinci  5530m. Nahoru jsme šli cestou NW a dolu SW. Obtížnost PD-

*Mezinárodní festival horských filmů Poprad 2019*

Už je to tutovka. Náš film z magického ostrova Olchon na Bajkale se letos bude promítat na podzim v Popradu na Mezinárodním festivalu horských filmů. Tady je zatím malá ukázka...

*Peruánské vrcholy 2019*

Aklimatizace u laguny Churup. Spali jsme na krásném místě ve výšce 4373 m a šli jsme se trochu nadychat výšky 4500 m.

*Peru 2019*

Před třemi lety jsme dali trek kolem Alpamaya a výstup na Nevado Pisco. Chopicalqui se tehdy nedalo. Tak uvidíme, co klapne letos...

* základna HUARAZ *

Huaraz tady máme základnu a jsme už po úmorném cestování v Hostelu Mirador Andino.

<-- Kokovym pivem musíme akci zahájit. Jinak to prostě nejde

*Kripl komando bere výpravu útokem od samého začátku*

Skupina B startovala o den později a předběhla skupinu A už v Amsterdamu. Pokud u nás půjde vše podle plánu, tak to dopadne tak, že skupina A bude čekat v Huarazu na skupinu B. Původně to mělo být obráceně. Takže ze skupiny A je rázem skupina B a z béčka je áčko.

* Kriplí komando míří do hor Peru*

Tak to vypadá, že členové letošní výpravy za peruánskými vrcholy jsou ve "vrcholné" kondici. Tak "dobře" jsme na tom ještě před žádnou výpravou nebyli.
* Zdenál má prasknutý meniskus a po posledním tréninku v Orlických horách ho koleno bolí jako prase.
* Jirka se vyjádřil takto: "o víkendu jsem měl co dělat vydrápat se na hřeben Jeseníku. Koleno mě bolí
ještě teď a o hlavě se raději ani nezmiňuju, ta je v hajzlu permanentně!
Pokyša už má tento stav jako standard. Předloni odjížděla na čtyřtisícovku v Alpách se zánětem achilovky a loni za polární kruh se zánětem jiné šlachy, v Kanadě si vymkla kotník a v Rusku měla zánět lokte a letos v zimě léčila únavovou zlomeninu nártu.
* Iva chodí v pravým úhlu, chodí na obstřiky a věří v zázrak

* A já, holka na baterky (Markéta)? Mně pomalu po 10 letech dochází baterky v budíku. Bude na čase je brzo vyměnit.

Ale strach nemáme. Kripli bývají sice slabí na těle, ale silní na duchu!!!!!

* Kriplí komando míří do hor Peru*

ještě teď a o hlavě se raději ani nezmiňuju, ta je v hajzlu permanentně!
* Iva chodí v pravým úhlu, chodí na obstřiky a věří v zázrak

* Expediční pohlednice je na světě *

Již tradičně nám ji nakreslila Ivana Bokůvková. Pokud chcete tento unikátní pohled mít a svoji sbírku našich pohlednic rozšířit, rádi vám ji z Peru vlastnoručně podepsanou pošleme. Tím i podpoříte naše lezení. Pošlete mi na účet libovolnou částku (min. však 200 Kč) a do mailu mi napište adresu, kam ji poslat.

Pokud někdo zatouží mít i naše ostatní expediční pohlednice (z Afghánistánu, Sibiře, Kamčatky či Bolivie), není problém. Pár kousků mám ještě k dispozici.

Číslo účtu: 0970502183/0800

email: hanak.marketa@centrum.cz

Autorem pohlednice Divočinou Sibiře je Jiří Mičkal.

11. 3. 2019: Olomoucká dopravní nás  podpoří i letos ❈

Máme velkou radost, že i v letošním roce bude naším partnerem na cestách Olomoucká dopravní. Doipravní společnost, která je vlastně také pořád na cestách.

Těší nás to a této dlouholeté spolupráce si moc vážíme.

3. 3. 2019: Už je nás sedm

Naše skupina se rozrostla na čtyři

Naše řady posílala druhá dvojice. S Pokýšou už jsme pár akcí absolvovali a jsme rádi, že jede. Je s ní sranda, ale také je to docela dobrý tahoun a hecýř....

Letenky už máme

Po vybrání hor jsme přistoupili k druhému kroku a pořídili jsme si letenky. Teď už můžeme plánovat, hledat důležité info, mapky, výstupové trasy..... Zkrátka dát naší výpravě konkrétní směr.